Dr. Cristina Ruggero


Zimmer: 140 c


Abteilung/en: Forschung
Gruppe/n: Mitarbeiter

Vita

Education

  • 2003
    Albert-Ludwigs-Universität Freiburg im Breisgau, Germany, Dr. phil. History of Art / Dissertation: Monumenta Cardinalium. Studien zur römischen barocken und spätbarocken Skulptur am Beispiel der Kardinalsgrabmäler (1650–1750 ca.)
    (study of Roman baroque tomb sculpture)
  • 1993
    Albert-Ludwigs-Universität Freiburg im Breisgau, Germany, Magister Artium History of Art, German Literature, and Christian Archaeology
    Thesis: Das Grabmal von Raimondo de’ Lupi im Oratorio di San Giorgio zu Padua
    (study of medieval tomb sculpture)

Grants

  • 2017-2020

    DFG Research Project: Microcosm Hadrian's Villa. An Artistic Interaction Space in 18th- and 19th-Century Europe - Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Munich

  • 2000–2001

    Doctoral Fellow - Bibliotheca Hertziana, Rome (Max Planck Institute for Art History)

  • 1998–1999
    Doctoral Fellow - Albert-Ludwigs-Universität Freiburg im Breisgau, Germany
  • 1992-1993

    DAAD Fellowship - Albert-Ludwigs-Universität Freiburg im Breisgau, Germany

Awards

  • 2010
    Hanno-und-Ilse-Hahn-Preis

Academic Work Experience


  •  2015-2016 
    Coordinator of the Department of Arts, Ludwig-Maximilians-University, Munich
  • 2001-2014    
    Research and executive assistant to Prof. Dr. Elisabeth Kieven, director of the Bibliotheca Hertziana – Max Planck Institute for Art History, Rome
  • 2009-2014    
    Member of the scholarly committee responsible for the annual organization of the international conferences Architettura e potere. Lo Stato sabaudo e la costruzione dell’immagine in una corte europea (a collaboration of the Bibliotheca Hertziana, Rome; Politecnico,Turin; and Venaria Reale, Turin) on the architects Michelangelo Garove, Benedetto Alfieri, Filippo Juvarra, Carlo and Amedeo di Castellamonte, Guarino Guarini, Bernardo Vittone
  • 2006-2010
    Assistant of the exhibit Frascati al tempo di Pio IX e del marchese Campana. Ritratto di una città tra cultura antiquaria e moderne strade ferrate, (organized  by Giovanna Cappelli and Isabella Salvagni), Frascati, Scuderie Aldobrandini (December 2006–March 2007) and Mirabili disinganni. Andrea Pozzo (Trento 1642-Vienna 1709) pittore e architetto gesuita, (organized by Richard Bösel and Lydia Salviucci Insolera), Istituto Nazionale per la Grafica, Rome (March-May 2010)
  • 2005-2010   
    Teaching experience at Albert-Ludwigs-Universität Freiburg im Breisgau; Università di Tor Vergata Rome; Technische Universität Dresden
  • since 1993    
    Translations: texts of art history from German to Italian (occasionally from English or French to Italian)

Selected Publications

  • “A homage from Turin. Filippo Juvarra’s sketches for Lord Burlington”, in: Turin and the British in the Age of the Grand Tour, ed. by Paola Bianchi and Karin Wolfe, Cambridge University Press 2017.
  • Heinrich von Brühl (1700-1763): ein Mäzen in Europa des 18. Jahrhunderts, ed. by Ute C. Koch and Cristina Ruggero, Dresden 2017.
  • “Zwischen Vermessung und Traum. Römische Veduten und Architekturphantasien zur Zeit Piranesis”, in: Begegnungen mit Rom (exh. cat. October 2016-January 2017), ed. by Gudula Metze and Iris Yvonne Wagner, Dresden 2016, 7–25.
  •  “Aus dem Dornröschenschlaf erweckt: der ‘wiederaufgefundene’ Mecklenburgische Planschatz. Bau- und Kunstpolitik des Herzogtums Mecklenburg-Schwerin im internationalen Kontext”, Symposium, veranstaltet von den Staatlichen Schlössern und Gärten Mecklenburg-Vorpommern, Neustädtisches Palais, Schwerin, 8–10 October 2015, review in: Kunstchronik 69.4 (2016) 194–200.
  •  “Influsso del cantiere juvarriano sulle arti decorative in Piemonte fra il 1735 e il 1780”, in: La porcellana in Piemonte 1737–1825 (exh. cat. February-June 2015), ed. by Andreina d’Agliano and Cristina Maritano, Milan 2015, 22–30.
  • “‘Venimus, Vidimus et Deus Vicit’. Die Erfolge der Lega Santa auf einem Relief von Pierre-Etienne Monnot für die Odescalchi”, in: Das Bild des Feindes, Konstruktion von Antagonismen und Kulturtransfer im Zeitalter der Türkenkriege. Ostmitteleuropa, Italien und Osmanisches Reich (Akten des internationalen Kongresses, Passau/Rome 2009), ed. by Eckhard Leuschner and Thomas Wünsch, Berlin 2013, 495–511.
  •  “Filippo Juvarra illustriert die Geroglifici sopra  l’Iconologia del cavalier Ripa (1734): Musterbuch oder Druckvorlage?”, in Cesare Ripa und die Begriffsbilder der Frühen Neuzeit (Akten der internationalen Tagung, Heidelberg 2009) ed. by Cornelia Logemann and Michael Thimann (Bild-Diskurse, 2), Zurich 2011, 275–299.
  •  “«piacciate [...] dare al presente mio tenuissimo Dono un luogo nel suo Clementissimo gradimento». Juvarras Disegni di Prospettiva Ideale als Gabe für die königliche Kunstsammlung in Dresden”, in: Jahrbuch der Staatlichen Kunstsammlungen (Jubiläumsband) 2011, 72-81.
  • “Disegni di memorie funebri per Francesco e Carlo Fontana eseguiti da Filippo Juvarra «amatissimo discepolo»”, in Studi sui Fontana. Una dinastia di architetti a Roma, ed. by Marcello Fagiolo and Giuseppe Bonaccorso, Rome 2009, 355-368.La forma del pensiero. Filippo Juvarra. La costruzione del ricordo attraverso la celebrazione della memoria, ed. by Cristina Ruggero, Rome 2008.
  • “La competizione con l’antico. Stefano Maderno romanus scultor e i bozzetti”, in: Arte e Storia, 8, n. 35 (2007) 164–176.Monumenta Cardinalium. Studien zur barocken und spätbarocken Skulptur am Beispiel römischer Kardinalsgrabmäler (1650–1750 ca.), 2007:  http://www.freidok.uni-freiburg.de/volltexte/3538/.
  • “‘virtutum omnium simulacrum in statua’. Monumenti funebri barocchi di alti dignitari ecclesiastici tra progetto e realizzazione”, in: Römisches Jahrbuch der Bibliotheca Hertziana, 36/2005 (2006) 139–209.
  •  “Decorum, Varietas, Magnificentia. Römische Kardinalsgrabmäler des Barock”, in: Praemium virtutis, ed. by Joachim Poeschke et al., Münster 2002, 299–320.