Studientag zu Künstlerpublikationen: "Graphic Production: Art Zines in Context"

Termindetails

Wann

12.07.2017
von 10:00 bis 21:00

Art

Wissenschaftliches Kolloquium

Wo

Museum Fürstenfeldbruck - Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Raum 242, 2.OG, Katharina-von-Bora-Straße 10, 80333 München

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Graphic Production: Art Zines in Context

Studientag Art Zines in Context

[for english version please scroll down]

Der Titel dieses Studientags nimmt Bezug auf ein 1983 in Paris bei den Éditions Autrement publiziertes Buch (Graphic production 73-83: 1000 dessins sauvages), eine Überblickspublikation zu damals aktuellen internationalen Art Zines aus der Sammlung des französischen Künstlers Bruno Richard. Der Studientag wird veranstaltet aus Anlass einer Ausstellung mit französischen Graphzines aus der Sammlung des Zentralinstituts und einer darauf reagierenden Installation von Stephan Blanquet im Museum Fürstenfeldbruck. Über die französische graphische Szene hinausgehend werden die Beiträge Art Zines in einem internationalen Kontext, die Typologie der Künstlerpublikationen sowie das Sammeln, Vermitteln, aber auch das Gestalten von Art Zines behandeln.

 

Programm
Druckversion

10:00 – 12:30 Uhr
Off-site: Museum Fürstenfeldbruck, Fürstenfeld 6, 82256 Fürstenfeldbruck
Besichtigung der Ausstellung Graphzines aus der Bibliothek des Zentralinstituts für Kunstgeschichte + Stéphane Blanquet: New Lung Seeded Inside
Begrüßung durch das Museum Fürstenfeldbruck, Führung durch die Ausstellung und Diskussion mit dem Künstler Stéphane Blanquet

 

Mittagsimbiss in Fürstenfeldbruck

 
15:00 Uhr
Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Vortragssaal Raum 242 (2. Obergeschoss)
Begrüßung

 

15:15 Uhr
Toujours de sortie: Pascal Doury, Bruno Richard: artistes maudits?
Rüdiger Hoyer, Zentralinstitut für Kunstgeschichte

Pascal Doury (1956-2001) und Bruno Richard (*1956) verursachten 1984 einen gewiss nicht karrieredienlichen Skandal mit dem augenblicklich zensierten und eingestampften Katalog der Ausstellung Elle sont de sortie in Lyon, der nicht die Exponate illustrierte,sondern u.a. aus dem Archiv der Zeitung Libération entnommene Photos verstümmelter Opfer von Kriegsverbrechen mit pornographischen Aufnahmen konfrontierte. Sie waren zu diesem Zeitpunkt mit ihrer 1977 begonnenen Publikationsreihe Elles sont de sortie zu einem internationalen Brückenkopf der graphischen Szene in Frankreich geworden. Art Spiegelman publizierte die Künstler in seinem Magazin RAW. Bruno Richard führt die Reihe Elles sont de sortie seit Mitte der neunziger Jahre bis zum heutigen Tag ganz allein fort, nunmehr meist als selbstproduzierte Art zines im Format DIN A5. Doury und Richard sind fast ausschließlich durch ihr gedrucktes Werk zugänglich, das in der Bibliothek des ZI hervorragend repräsentiert ist. 

 

16:00 Uhr
‘You had to pretend to be a moron’: Raymond Pettibon as Reader and Punk
Tilo Reifenstein, Manchester Metropolitan University

Art-historical tracings of Raymond Pettibon’s graphic oeuvre (drawings on loose sheets, wall-drawings, collages, and zines) commonly arrive at the work’s putative roots in American comic strip and Californian punk culture. Often this historical narrative is used to contrast it with the work’s literariness in order to establish an apparent clash of high- and lowbrow cultures. Pettibon however, regularly rejects any deep affiliation with punk and any particular interest in comics. Rather, punk and comics, like Henry James and Charles Manson, or surfing and St Augustine are interwoven strands of the textile that is constitutive of the artist’s work. That Pettibon is a vociferous literary reader is also evident in his zines, which consistently play with the very notion of what it means to read or make a zine. This illustrated paper seeks to disturb the utility of the labels that limit Pettibon to being a reader or a punk.

 

16:45 Uhr Pause

 

17:15 Uhr
Papier meets Farbe meets Weltmodell: ein Regal mit Büchern füllen
Martin Schmidl, Akademie der bildenden Künste München

Anhand von Beispielen aus seiner über zwanzigjährigen publizistischen Tätigkeit als Künstler skizziert Martin Schmidl ein Modell künstlerischen Arbeitens im Format von Büchern, Heften und Magazinen. Die gedruckte Publikation als Kunstwerk changiert zwischen künstlerischer Sonderform, kleinem Format und  maßlosem Anspruch. Der Vortrag gibt Einblicke in Konzepte, Strukturen und Produktionsbedingungen in diesem in jüngster Zeit unter KünstlerInnen wieder stark beachteten Feld der Künstlerbücher und Künstlerpublikationen.

 

18:00 Uhr
What’s Wrong With Us? Punk 101 – towards greater utilization of zines in an institutional collection of artists' publications
Anne-Dorothee Boehme, The School of the Art Institute of Chicago

Do zines make a (political) difference? For our users, they do. I will describe the curricular relevance of these publications within the School of the Art Institute of Chicago’s library special collections, our public programming endeavors, and my acquisition efforts as they pertain to contemporary ‘Grrrl Zine’ culture. These works don’t function as an attempt to gain entry to, or ultimately partake in, an art market which, to this day, remains unbalanced in regards to ethnic and gender diversity. Rather I see them as an autonomous, wilful, self-affirming act of dissent that defies hierarchies and explores alternative, often collaborative, models of (ex)change. Zines, grounded as they are in a DIY and gift economy, clearly deviate from dominant, capitalist modes of culture production, and engage distinct, often local subsets of the art community. Even more so than artists’ books, they exemplify how permeable the boundaries are of what we commonly designate as 'artistic practice' and how artists-as-citizens can participate in a political dialogue beyond traditional forms of activism. My goal as an institutional collector is to foster greater visibility and awareness of communities and artists that generate zines, and to broaden our users' understanding of the reasons behind this perceived disengagement from established art market norms.

 

18:45 - 19:00 Pause

 
19:00 Uhr
Keynote
Intégrer la culture alternative à l'histoire de l'art: l'exemple des fanzines punk
Eric de Chassey, Directeur général, Institut national d’histoire de l’art (INHA), Paris

Dans la seconde moitié des années 1970, le mouvement punk s’est imposé dans toute l’Europe, avec des sons mais aussi des images, des vêtements et des attitudes. Fondé sur un refus constant de s’inscrire dans le champ artistique, il a pourtant très tôt fait l’objet de véritables collections, rassemblées par des acteurs du mouvement ou par des passionnés. Ceux-ci ont généralement considéré les objets punk comme des documents au service de la dimension musicale ; ce n’est qu’assez récemment que l’on a commencé à parler d’art punk et à considérer ce mouvement, du moins en Europe, comme la dernière incarnation au XXe siècle de ces mouvements d’avant-garde qui, à partir d’une déclaration de principe d’opposition à l’art, ont voulu changer la vie par des œuvres de création et ont donc produit, y compris contre leur gré, de véritables œuvres d’art. Ces œuvres, pour en rester aux arts visuels, ne présentent pas les caractéristiques traditionnelles de ce qui est collectionné comme art : ce sont des créations « pauvres », sur des supports de nature éphémère – et même dans certains cas volontairement autodestructrice, destinées par principe à la reproduction et dont la rareté ne provient souvent que du fait que peu de personnes ont songé à les préserver. Si les approcher par les méthodes de l'histoire de l'art peut sembler fructueux, il importe cependant de ne pas évacuer les contradictions qui en naissent nécessairement.

Im Anschluss
Empfang im Zentralinstitut für Kunstgeschichte

 

Die Teilnahme ist kostenlos. Für den Ausstellungsbesuch bitten wir jedoch um Anmeldung unter artzines@zikg.eu bis zum 7. Juli 2017. Angemeldete TeilnehmerInnen haben freien Eintritt. Fürstenfeldbruck (25 km westlich von München) ist von München Hbf mit der S-Bahn (Linie S4) in ca. 30 Minuten zu erreichen (Fußweg zum Museum 15 Minuten oder Bus X900, ca. 10 Minuten)


Kontakt: artzines@zikg.eu



- english version -

International Study Day
Graphic Production: Art Zines in Context

The title of this study day alludes to a book published in 1983 by Éditions Autrement, Paris (Graphic production 73-83: 1000 dessins sauvages), an international overview of then recent art zines from the collection of French artist Bruno Richard. The conference is organized on the occasion of an exhibition presenting a selection from the Zentralinstitut’s collection of French figurative Graphzines and a thematically related installation by Stéphane Blanquet at the Museum Fürstenfeldbruck near Munich. Beyond the French graphic scene, speakers will deal with art zines in an international context, the typology of artist publications, as well as the practice of collecting, communicating, but also creating art zines.

Program

10:00 – 12:30 h
Off-site: Museum Fürstenfeldbruck
Visit of the exhibition Graphzines aus der Bibliothek des Zentralinstituts für Kunstgeschichte + Stéphane Blanquet: New Lung Seeded Inside
Welcome by the Museum Fürstenfeldbruck, guided tour of the exhibition and discussion with the artist Stéphane Blanquet

Lunch break in Fürstenfeldbruck

15:00 h
Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Conference room (2nd floor)
Welcome

15:15 h
Toujours de sortie: Pascal Doury, Bruno Richard: artistes maudits?
Rüdiger Hoyer, Zentralinstitut für Kunstgeschichte

16:00 h
‘You had to pretend to be a moron’: Raymond Pettibon as Reader and Punk
Tilo Reifenstein, Manchester Metropolitan University

Art-historical tracings of Raymond Pettibon’s graphic oeuvre (drawings on loose sheets, wall-drawings, collages, and zines) commonly arrive at the work’s putative roots in American comic strip and Californian punk culture. Often this historical narrative is used to contrast it with the work’s literariness in order to establish an apparent clash of high- and lowbrow cultures. Pettibon however, regularly rejects any deep affiliation with punk and any particular interest in comics. Rather, punk and comics, like Henry James and Charles Manson, or surfing and St Augustine are interwoven strands of the textile that is constitutive of the artist’s work. That Pettibon is a vociferous literary reader is also evident in his zines, which consistently play with the very notion of what it means to read or make a zine. This illustrated paper seeks to disturb the utility of the labels that limit Pettibon to being a reader or a punk.

16:45 h Break

17:15 h
Papier meets Farbe meets Weltmodell: ein Regal mit Büchern füllen
Martin Schmidl, Akademie der bildenden Künste München
Anhand von Beispielen aus seiner über zwanzigjährigen publizistischen Tätigkeit als Künstler skizziert Martin Schmidl ein Modell künstlerischen Arbeitens im Format von Büchern, Heften und Magazinen. Die gedruckte Publikation als Kunstwerk changiert zwischen künstlerischer Sonderform, kleinem Format und  maßlosem Anspruch. Der Vortrag gibt Einblicke in Konzepte, Strukturen und Produktionsbedingungen in diesem in jüngster Zeit unter KünstlerInnen wieder stark beachteten Feld der Künstlerbücher und Künstlerpublikationen.

18:00 h
What’s Wrong With Us? Punk 101 – towards greater utilization of zines in an institutional collection of artists' publications
Anne-Dorothee Boehme, The School of the Art Institute of Chicago
Do zines make a (political) difference? For our users, they do. I will describe the curricular relevance of these publications within the School of the Art Institute of Chicago’s library special collections, our public programming endeavors, and my acquisition efforts as they pertain to contemporary ‘Grrrl Zine’ culture. These works don’t function as an attempt to gain entry to, or ultimately partake in, an art market which, to this day, remains unbalanced in regards to ethnic and gender diversity. Rather I see them as an autonomous, wilful, self-affirming act of dissent that defies hierarchies and explores alternative, often collaborative, models of (ex)change. Zines, grounded as they are in a DIY and gift economy, clearly deviate from dominant, capitalist modes of culture production, and engage distinct, often local subsets of the art community. Even more so than artists’ books, they exemplify how permeable the boundaries are of what we commonly designate as 'artistic practice' and how artists-as-citizens can participate in a political dialogue beyond traditional forms of activism. My goal as an institutional collector is to foster greater visibility and awareness of communities and artists that generate zines, and to broaden our users' understanding of the reasons behind this perceived disengagement from established art market norms.

18:45 – 19:00 h Break

19:00 h
Keynote
Intégrer la culture alternative à l'histoire de l'art: l'exemple des fanzines punk
Eric de Chassey, Directeur général, Institut national d’histoire de l’art (INHA), Paris
Dans la seconde moitié des années 1970, le mouvement punk s’est imposé dans toute l’Europe, avec des sons mais aussi des images, des vêtements et des attitudes. Fondé sur un refus constant de s’inscrire dans le champ artistique, il a pourtant très tôt fait l’objet de véritables collections, rassemblées par des acteurs du mouvement ou par des passionnés. Ceux-ci ont généralement considéré les objets punk comme des documents au service de la dimension musicale ; ce n’est qu’assez récemment que l’on a commencé à parler d’art punk et à considérer ce mouvement, du moins en Europe, comme la dernière incarnation au XXe siècle de ces mouvements d’avant-garde qui, à partir d’une déclaration de principe d’opposition à l’art, ont voulu changer la vie par des œuvres de création et ont donc produit, y compris contre leur gré, de véritables œuvres d’art. Ces œuvres, pour en rester aux arts visuels, ne présentent pas les caractéristiques traditionnelles de ce qui est collectionné comme art : ce sont des créations « pauvres », sur des supports de nature éphémère – et même dans certains cas volontairement autodestructrice, destinées par principe à la reproduction et dont la rareté ne provient souvent que du fait que peu de personnes ont songé à les préserver. Si les approcher par les méthodes de l'histoire de l'art peut sembler fructueux, il importe cependant de ne pas évacuer les contradictions qui en naissent nécessairement.

Afterwards
Reception at the Zentralinstitut für Kunstgeschichte

Participation is free, but for organizational reasons we kindly ask for registration by e-mail for the museum tour (artzines@zikg.eu) until July 7, 2017. Entry to the museum is free for registered participants.Transport from Munich main station to Fürstenfeldbruck (25 km west of Munich) by train (S-Bahn S 4) takes ca. 30 minutes + 15 minutes walk (or 10 minutes by bus X900) to the museum.

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