Benutzerspezifische Werkzeuge

Sie sind hier: Startseite / Aktuelles / Veranstaltungen / 2016 / International Conference: „Drawing Education: Worldwide!“

International Conference: „Drawing Education: Worldwide!“

Termindetails

Wann

28.10.2016 um 09:00 bis
29.10.2016 um 16:00

Art

Wissenschaftliches Kolloquium

Wo

Akademie der Bildenden Künste, Historische Aula, Akademiestraße 2-4, 80799 München; Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Vortragsraum 242, II. OG, Katharina-von-Bora-Straße 10, 80333 München

Termin übernehmen

Tagung vom
28. bis 29. Oktober 2016 veranstaltet vom Zentralinstitut für Kunstgeschichte
in Kooperation mit der Akademie der Bildenden Künste München.

Programm >>

Roter Veranstaltungsflyer mit weißer Schrift und weißen Symbolen.


 - for German version see below -

As a technique, drawing was a firmly entrenched feature of European culture and society from the Early Modern Period until the 20th century. In conjunction with writing, it was the central competence for the acquisition, organisation and communication of knowledge, as well as forming an essential component within the design and production processes found in the realms of art, trade and industry – not to mention its role in everyday leisure activities.
Within the context of the international conference “Drawing Education: Worldwide!”, questions of the historical and modern value of drawing, including relevant teaching methods and materials, will be considered from a global perspective. Which aesthetic standards and stylistic norms were established and maintained throughout the centuries via the teaching of drawing? Which theories of art as well as cultural and social premises form the basis of the different drawing techniques used? And not least, what effects drawing education had on the bodies and minds of the learner – from heightened coordination-skills to the ability to analytically observe the world?
A key element of focus will be not only on the exchange of methods and motives for drawing from the colonial period to the present, including the effects of globalisation, but also on the non-hegemonic forms of debate and development within the context of drawing history.

Concept:
Nino Nanobashvili, Ulrich Pfisterer, Tobias Teutenberg
The participation is free of charge. Registration:

On 28th October 2016 in the Akademie der Bildenden Künste (Alte Aula) there will be presented a small exhibition with historical teaching materials from 18th and 19th century from the library of the academy.


Konferenz: „Drawing Education: Worldwide!“

Zeichnen war von der Frühen Neuzeit bis in die Moderne als Kulturtechnik fest in der Lebenswirklichkeit der europäischen Gesellschaft verankert. Neben dem Schreiben stellte das Zeichnen die zentrale Kompetenz für den Erwerb, die Ordnung und Kommunikation von Wissen dar, war elementarer Bestandteil von Entwurfs- und Produktionsprozessen der Künste, des Handwerks und der Industrie und nicht zuletzt eine weit verbreitete Freizeitbeschäftigung.
Im Rahmen der internationalen Tagung „Drawing Education: Worldwide!“ sollen die Fragen nach dem historischen und aktuellen Stellenwert des Zeichnens wie auch nach den Methoden und Lehrmitteln des Zeichenunterrichts nun in einen globalen Horizont gestellt werden: Welche ästhetischen Standards und stilistischen Normen konnten durch das Zeichnen und Zeichnen-Lernen ausgebildet bzw. aufrechterhalten werden? Welche kunsttheoretischen, kulturellen und gesellschaftlichen Prämissen lagen und liegen unterschiedlichen Zeichentechniken und -praktiken zu Grunde? Und nicht zuletzt inwieweit erfuhren Körper und Wahrnehmung der Menschen durch systematisches Zeichnen vergleichbare oder auch verschiedene Prozesse der Konditionierung? Ein Schwerpunkt wird dabei auch auf historischen Austauschbewegungen von Methoden, Motiven und Institutionen des Zeichnens in Zeiten von Kolonialisierung und Globalisierung liegen, aber auch nicht-hegemoniale Formen der Auseinandersetzung und Adaption werden thematisiert.

Konzeption:
Nino Nanobashvili, Ulrich Pfisterer, Tobias Teutenberg
Die Teilnahme ist kostenlos. Anmeldung:


Am 28. Oktober 2016 wird eine kleine Ausstellung an der Akademie der Bildenden Künste (Alte Aula) mit Lehrbüchern und Vorlagenwerken des 18. und 19. Jahrhunderts aus dem Altbestand der Akademiebibliothek präsentiert.

28TH OCTOBER 2016
AKADEMIE DER BILDENDEN KÜNSTE: HISTORISCHE AULA

9.00
Dieter Rehm (Akademie der Bildenden Künste, München)
Welcome

Ulrich Pfisterer (Zentralinstitut für Kunstgeschichte / LMU München)
Introduction

9.30-11.00
Chair: Therese Weber (Fachhochschule Nordwestschweiz, Liestal)

Lamia Balafrej (Wellesley College, Wellesley, MA)
Between Knowledge and Sensation: Persian Drawing, ca. 1390-1550

J.P. Park (University of California, Riverside, CA)
Art by the Book: Painting Manuals and the Leisure Life in Early Modern China

COFFEEBREAK

11.30-13.00
Chair: Hans Jakob Meier (Humboldt-Universität, Berlin)

Peter M. Lukehart (CASVA, National Gallery of Art, Washington)
The Evidence of Drawing in Sixteenth- and Seventeenth-Century Italy

Nino Nanobashvili (Zentralinstitut für Kunstgeschichte / LMU München)
Epistemology of ABC-Method. Learning to Draw in Europe

LUNCHBREAK

14.00-16.15
Chair: Barbara Lutz-Sterzenbach (Fachverband für Kunstpädagogik, Bayern)

Alexander Klee (Österreichische Galerie Belvedere, Wien)
Shaping a Common Sense – Drawing Education in the Danube Monarchy since 1850

Tobias Teutenberg (Zentralinstitut für Kunstgeschichte, München)
The Rise of a Period’s Eye. Drawing Education and Visual Culture in 19th Century Germany

Rikako Akagi / Kenji Yamaguchi (Okayama University, Okayama)
The Evolution of Drawing Education in Modern Japan: Influences of Indigenous and Introduced Cultures

COFFEEBREAK

16.45-18.15
Chair: Ulrike Keuper (Akademie der Bildenden Künste, München)

Johannes Kirschenmann / Caroline Sternberg (Akademie der Bildenden Künste, München)
The Role of Drawing within Art Education at the Munich Art Academy, and its International Significance

Harold Pearse (University of Alberta, Edmonton)
Drawing Education in Canadian Schools: Late Nineteenth to Mid Twentieth Centuries

KEYNOTE

19.00-20.00
Chair: Ulrich Pfisterer (Zentralinstitut für Kunstgeschichte / LMU München)

Jorinde Voigt (Akademie der Bildenden Künste, München)
The Shift

EVENING RECEPTION

 

29TH OCTOBER 2016
ZENTRALINSTITUT FÜR KUNSTGESCHICHTE: VORTRAGSSAAL

9.00
Tobias Teutenberg (Zentralinstitut für Kunstgeschichte, München)
Welcome

9.15-10.45
Chair: Urte Krass (Ludwig-Maximilians-Universität, München)

Veronika Winkler (Ludwig-Maximilians-Universität, München)
The Trained Eye. Drawing and the Liberal Arts in the Viceroyalty of Peru

Oscar Vazquez (University of Illinois, Urbana, IL)
Drawn from Life: Pedagogy and Power in Mexico’s and Spain’s Art Academies

COFFEEBREAK

11.15-12.45
Chair: Nino Nanobashvili (Zentralinstitut für Kunstgeschichte / LMU München)

Werner Kraus (Centre for Southeast Asian Art, Passau)
Drawing in a Remote Place: Drawing Education in 19th Century Java

Judith Rottenburg (Deutsches Forum für Kunstgeschichte, Paris / LMU, München)
L’École des Arts du Sénégal in the 1960s: Debating Visual Arts Education between “Universal Artistic Techniques” and “Traditional Culture felt from within”

CLOSING WORDS