Benutzerspezifische Werkzeuge

Sie sind hier: Startseite / Forschung / Publikationen / Schriftenreihen / Panofsky-Professur am Zentralinstitut für Kunstgeschichte München / Piranesi und sein Museum. Die Restaurierung der Antike und die Entstehung des Style Empire in einer sich globalisierenden Welt
Piranesi und sein Museum. Die Restaurierung der Antike und die Entstehung des Style Empire in einer sich globalisierenden Welt

Caroline van Eck:

Piranesi und sein Museum. Die Restaurierung der Antike und die Entstehung des Style Empire in einer sich globalisierenden Welt

Berlin/München: Deutscher Kunstverlag 2019 (Panofsky-Professur am Zentralinstitut für Kunstgeschichte München)

ISBN: 978-3-422-90000-4

Zweisprachige Publikation (dt./engl.)

144 Seiten mit 25 Abbildungen, deutsch und englisch, 14,90€.

———————————
Im Buchhandel erhältlich
———————————

Piranesi and his Museum. The Restoration of Antiquity and the Genesis of the Empire Style in a Globalizing World

The development or change of styles is usually considered as a process directed by persons: the artist, the patron, and sometimes intended audience or public. This book offers a different perspective on style formation, taking as a starting point the presence and agency of artefacts. Inspired by recent innovative concepts in archaeology, and psychology, it focuses on the decades around 1800, and reconstructs how the new object scapes that came into being in Rome and Paris, as a result of the massive migration of objects caused by the political upheavals of the period 1789-1815, shaped the formation of Neo-Classicism. The author offers explanations of style formation that go beyond traditional artistic or aesthetic considerations. The laboratory for this investigation is Piranesi's Museo, the artefacts that were created there, and their biographies.

 

Die Publikation wurde ermöglicht durch die Unterstützung vom Verein der Freunde des Zentralinstituts für Kunstgeschichte e.V. CONIVNCTA FLORESCIT.