Benutzerspezifische Werkzeuge

Sie sind hier: Startseite / Bibliothek / Neuerwerbungen / Besondere Neuerwerbungen / Januar - April 2020 // Auswahl besonderer Neuerwerbungen

Januar - April 2020 // Auswahl besonderer Neuerwerbungen

 

CA_254_589_R_Bild_10

Giorgio Vasari (1511-1574): Delle vite de' più eccellenti Pittori, Scvltori et Architetti. - Bologna: Eredi di Euangelista Dozza, 1648-1663. – 3 Bde.  - ZI-Signatur: CA 254/589(1-3 R

(Geschenk des Vereins der Freunde des Zentralinstituts e.V. CONIVNCTA FLORESCIT)

 

 

Ideas for rustic furniture : proper for garden seats, summer houses, hermitages, cottages, &c. : on 25 plates / [by William Wrighte?]. - London: I. & J. Taylor, [um 1790]. - 25 Blätter gestochene Bildtafeln. - Erweitert durch : A catalogue of modern books on architecture, theoretical, practical, and ornamental. - London: I. and J. Taylor's Architectural Library, [um 1790]. - ZI-Signatur: RP 788/20 R 

 

D-Co_2080_30_R_Bild_4

Heinrich Cotta (1791-1856): Der kleine Pferdezeichner : ein Zeichenbuch für fleißige Knaben. - [Rudolstadt?]: Heinrich Cotta, [nicht vor 1839]. - 39 Radierungen, lose Graphikblätter in Pappmappe der Zeit mit montiertem Titelschild und Schließbändern. - ZI-Signatur: D-Co 2080/30 R

 

Leopold Bauer : der Künstler und sein Werk / herausgegeben von Ferdinand von Feldegg. - Wien: Kunstverlag Anton Schroll & Co. GmbH, 1918. - VIII, 67 Seiten + LXIII Tafeln. – ZI-Signatur: 4° D2-Bau 159/30 R

 

Conrad Felixmüller (1897-1977): Ich sah und schnitt in Holz : 1947, 1948, 1949, 1950, 1951. - Hamburg, Paul Hartung KG, [1952]. - 43 ungezählte Blätter. - ZI-Signatur: D2-Fel 244/85 R. - Exemplar Nr. 105/300

 

D2-Car 612_26 R_Bild_2

Henri Cartier-Bresson: D'une Chine à l'autre / [Vorwort:]  Jean-Paul Sartre. - Paris: Robert Delpire,  [1954]. - 162 ungezählte Seiten. - (Collection neuf ; 14ème album). - ZI-Signatur: D2-Car 612/26 R

 

Kat.Ausst.New_York_1963_Bild_1

Six painters and the object [Jim Dine, Jasper Johns, Roy Lichtenstein, Robert Rauschenberg, James Rosenquist, Andy Warhol] / Lawrence Alloway. – [Ausstellung Solomon R. Guggenheim Museum, New York, NY, 14.3.1963-12.6.1963]. -  New York: Solomon R. Guggenheim Foundation, 1963. - [28] Seiten. - ZI-Signatur: Kat.Ausst. New York 1963/3

 

William Klein (*1928): Tokyo. - [Paris]: Delpire, [1964]. - 184 S. – ZI-Signatur: 4° D2-Kle 219/20 R

 

Prints from the Mourlot Press : exhibition sponsored by the French Embassy, circulated by the Traveling Exhibition Service of the National Collection of Fine Arts Smithsonian Institution, 1964-1965 / [Text von Jean Adhémar]. - [Paris] : Fernand Mourlot, [1964]. - 64 S., 14 ungez. S., mit 18 Original-Lithographien. - ZI-Signatur: Kat.Ausst. Zz 1964/30 R

 

Provo. - Amsterdam, Nr. 1 (12 juli 1965) - Nr. 15 (maart 1967).  - vollständige Kollektion: 16 Faszikel, unterschiedliche Formate, geheftet, gefaltet, broschiert, mit illustrierten Covern. Unsere Nr. 1 ist ein in 10 Exemplaren angefertigter Neudruck vom August 1966. (Die erste Auflage vom 12. Juli 1965 war fünfzehn Tage nach Erscheinen von der Polizei konfisziert und vernichtet worden.) Nr. 8 in zwei Exemplaren mit unterschiedlichen Covern. Es existieren weitere Varianten einzelner Nummern. - ZI-Signatur: Per I 1/219 R

Die Zeitschrift Provo der gleichnamigen Provo-Bewegung ist ein emblematisches Zeugnis der bedeutenden niederländischen Pro

testkultur der sechziger Jahre. Beiträge u.a. von Rob Stolk, Roel van Duyn, Luud Schimmelpenninck, H. Korteweg, Constant Nieuwenhuys, B. de Vries, Illustrationen von Willem (Bernard Willem Holtrop). Die Nr. 4 behandelt u.a. den CoBrA-Künstler Constant. Die Provo-Bewegung zeitigte eine Vielzahl von verwandten, teils auch typographisch korrespondierenden Publikationen.

 

Bernard Aubertin (1934-2015): 9 textes. - [1968]. - 1 Blatt: 48 x 33,3 cm. - ZI-Signatur: 4° D2-Aub 88/30 R

Recto: "Activité pyromaniaque 1965-1968" und "Parcours" verso : "Projet pour une cosmogonie du feu" [5 projets] und "Le feu en lévitation".

 

Jasper Johns : Lithographs [an exhibition organized by the Museum of Modern Art, New York] / [Text:] Riva Castleman. - New York, The Museum of Modern Art, [1970]. - 8 ungezählte Seiten. - ZI-Signatur: 4° D2-Joh 239/44 R

 

Max Dans (Photograph, *1945): Beerdigung : ein Bildband / von Max Dans und von Lothar Beck. - Hannover: Internationalismus Verlag, [1978]. - 80 ungez. S. - ZI-Signatur: D2-Dan 404/30 R

30 s/w-Photos von der Beisetzung von Andreas Baader, Gudrun Ensslin und Jan-Carl Raspe in Stuttgart am 27. Oktober 1977

 

   

Raymond Pettibon (*1957): 19 Konzertflyer für die Punkrock-Band Black Flag, 1979-1983. - ZI-Signatur: D2-Pet 2756/6 Rarissima

„Raymond Pettibon wurde erstmals durch seine Plattencover für die Punkband Black Flag oder Firehose bekannt, über deren von seinem Bruder Bandmitglied Greg Ginn gegründetes Plattenlabel SST er zunächst auch seine seit 1978 herausgegebenen Künstlerhefte vertreibt. 1990 gestaltete er Cover und Booklet des Albums Goo der Band Sonic Youth. Seine Motive dienten als Vorlage für unzählige T-Shirts und Poster.“ (https://de.wikipedia.org/wiki/Raymond_Pettibon, konsultiert am 28.5.2020)

Das von Pettibon entworfene, berühmt gewordene abstrakte Logo der Band Black Flag ist eine Variation des Motivs der anarchistischen, schwarzen Flagge.

Unser Konvolut, das aus dem Besitz des Künstlers kommt, enthält folgende Flyer:

-18/06/1979: Concert at The Hong Kong Cafe, Los Angeles, CA, USA (27,9 x 21,6 cm).

-29/06/1979: Concert at The Hong Kong Cafe, Los Angeles, CA, USA (21,6 x 27,9 cm) (Black Flag Flyer #7).

-25/09/1979 + 27/09/1979: Concert at The Hong Kong Cafe, Los Angeles, CA, USA (27,9 x 21,6 cm) (blau) (Black Flag Flyer #15).

-01/11/1979: Concert at The Hong Kong Cafe, Los Angeles, CA, USA (21,6 x 27,9 cm) (Black Flag Flyer #18).

-05/03/1980: Concert at The Great Gatsby, Redondo Beach Pier, CA, USA (27,9 x 21,7 cm) (rosa).

-01/04/1980: Concert at The Fleetwood, Redondo Beach, CA, USA (21,6 x 28 cm).

-12/04/1980 + 15/04/1980: Concert at Berkeley Square, Berkeley, CA, USA (28 x 21,7 cm) (rosa).

-17/04/1980 + 18/04/1980 + 19/04/1980: Concert at the Smilin' Buddha, Vancouver, BC, Canada (27,9 x 21,7 cm).

-23/05/1980: Concert at The Fleetwood, Redondo Beach, CA, USA (21,6 x 14,2 cm).

-06/06/1980: Concert at The Fleetwood, Redondo Beach, CA, USA (27,9 x 21,7 cm).

-03/10/1980: Concert at Mabuhay Gardens, San Francisco, CA (28 x 21,6 cm).

-11/02/1981: Concert at The Stardust Ballroom, Hollywood, CA, USA (28 x 21,7 cm).

-25/04/1981: Concert at 10th Street Hall, San Francisco, CA, USA (27,9 x 21,7 cm).

-19/06/1981: Concert at The Santa Monica Civic, Santa Monica, CA, USA (28 x 21,6 cm).

-17/07/1982: Concert at The Olympic Auditorium, Los Angeles, CA, USA (21,6 x 27,9 cm).

-17/07/1982: Concert at The Olympic Auditorium, Los Angeles, CA, USA (27,9 x 21,6 cm).

-27/11/1982: Concert at S.I.R., Los Angeles, CA, USA (21,7 x 14 cm).

-14/01/1983: Concert at Mi Casita, Torrance, CA, USA (28 x 21,6 cm).

-"God stepped into my life" (27,9 x 21,6 cm) (ohne Konzertdaten).

Es handelt sich um ein kleines Sample von insgesamt mehreren hundert nachgewiesenen Flyern. Vgl. metallipromo.com/blackflag.html. Vgl. auch Ausstellungskatalog Raymond Pettibon : homo americanus (2016), dort SS. 82-105.

 

Poqo. - Bordeaux, Philippe Billé et al., 1986-1988. - 35 Nummern. – Fotokopie, Linolschnitt (nur Nr. 34). - ZI-Signatur: Graphzines 1769(1-35

Von Philippe Billé produzierte Reihe, jedes Heft von einem anderen Künstler. Beteiligt sind Mail-Art-Künstler, Avantgarde-Musiker und Graphzines-Künstler

 

Philippe Billé (*1956): LJMIT : anthologie. - Bordeaux : éditeur Philippe Billé, [1988]. – 51 ungez. Bl., Fotokopie, Klemmheftung. -  Beitrag "Camera Obscura c/o Barbery": farbige Hektografie, signiert und gestempelt. - ZI-Signatur: Graphzines 1770

Anthologie von in der Revue LJMIT (1982-1987) publizierten Werken. Beteiligte Künstler: Alban Michel, Alexandre Iskra, Andrej Tisma, Bruno Richard, Captain Cavern, Cecilia Meireles, Claudine Euxibie, Dani Logan, Daniel Perrier, David Zack, Didier CaZal, Eugenio Dittborn, Guillermo Deisler, Jean-Pascal Jubault, Jean-Paul Carmona, Jean-René Lassalle, Julien Blaine, Krabs, Laurent Septier, Ludovic Vidok, Marie Reilhac, Marie Tillard, Marisa da Riz, Masao Moriyama, Michael Leigh, Minoy, Pat Larter, Patrick Rabiller, Paul-Emile Victor, Philippe Billé, Pierre Fablet, Pierre-Georges André Coudeneau, Pipan Janez, Placid, Ricardo Mosner, Ryosuke Cohen, S. Gustav Hägglund, Stéphane Barbery, Thomas F Farkas, Wacław Ropiecki, Willem, Xoan Anleo.

 

Éric Pajot (*1966): A classic zombie pose / Mario Papeti présente: Mr Pajot. - [Paris]: Mario Papeti, [1988?]. - 17 ungez. Bl., Fotokopie auf chamoisfarbenem Papier. - ZI-Signatur: Graphzines 1784

 

Carius: Electrony mosquito destroyer. – Paris: Mario Papeti, septembre 1988. - 12, 11 ungezählte Bl.,  Fotokopie auf Farbpapier (unterschiedliche Farben), Umschlag: schwarzer Druck auf gelbem Karton. - ZI-Signatur: Graphzines 1782

 

Éric Pajot (*1966): Read - listen / Mr Pajot. - [Paris]: Mario Papeti, [1988]. - 11 Grafiken: farbig, 21 x 14,5 cm, Schablonendruck auf Karton. - in Plastik-Warenbeutel mit bedrucktem Titeletikett. - ZI-Signatur: Graphzines 1785 

 

 

Lombardi / Y5/P5 (i.e. Frédéric Renault):  Dans le labyrinthe. - Paris, A.P.A.A.R., [1986]. - 18 ungez. S., s/w-Fotokopie auf Karton (recto neongelb, verso weiß). - Auflage 150 Exemplare. - ZI-Signatur:  Graphzines 1774

 

 

Y5/P5 (i.e. Frédéric Renault): Subway monsters. « Including: Monsters. Un N° de Press Book hors série".  - Paris, Y5/P5 c/o Mr. Renault, [1990]. - 8 ungez. S., Fotokopie. - Auflage 50 Exemplare. "A Basic Product", « Réalisé dans le métro par Y5/P5 ». – ZI-Signatur : Graphzines 1776

Y5/P5 (i.e. Frédéric Renault): Monsters / by: Y5/P5. - [Paris]: Y5/P5, [1990]. - 20 ungez. S., 6,3 x 5,5 cm, Fotokopie. - (Press Book hors série). - ZI-Signatur: Graphzines 1775. – Nr. 26 von 50 Exemplaren.

 

 

Juli A. Susin (*1966) [u.a.]: Revue du Nickel [N° 1]  / [Konzept: Juli Susin; beteiligte Künstler: Gilles Lacombe, Gianfranco Sanguinetti, Véronique Bourgoin und Juli Susin]. – [Montreuil]: Cosa Nostra Expérimentale, 1994. - 40 ungez. S., Xerographie, Ganzleineneinband mit auf dem Vorderdeckel aufgeklebten s/w-Photo. -  ZI-Signatur:  D2-Sus 462/10 R. - Exemplar Nr. 28/52, nummeriert und mit Stempel "Cosa Nostra Expérimentale" und Fingerabdruck authentifiziert. 

„This book has been realized by Juli Susin for the exhibition ‚Prager Kreis‘ at Impasse Mousset, in the style of a bound fanzine based on an original industrial magazine from the Fifties, la ‚Revue du Nickel‘, found in the Montreuil house of Bourgoin and Susin. […] The cover shows a photography of Anatoli Susin, next to Moscow. »  (Information von Véronique Bourgoin und Juli Susin)

  

  

Tobias Hauser (*1959) / Juli A. Susin (*1966) / Véronique Bourgoin (*1964): Geneigtheit zur Naturphilosophie [Revue du Nickel N° 2]. - [Montreuil]: Cosa Nostra Expérimentale, [1994]. - 32 ungez. S. – Xerographie, Linolschnitte, Ganzleineneinband mit auf dem Vorderdeckel montierter Collage (s/w-Abbildung in orangenem Holzrahmen mit handschriftlichem Buchtitel). -  ZI-Signatur: D2-Sis 462/12 R. – Exemplar Nr. 24/34, nummeriert und signiert von den Künstlern.

Zur Produktion dieser Künstlerpublikation 1994 im Atelier von Tobias Hauser in Berlin siehe https://www.youtube.com/watch?v=n_bS-zTBB8o

 

Laurence Aëgerter (*1972): Le Louvre. - Amsterdam, Laurence Aëgerter, 2009. - 95 S. ZI-Signatur: D3-AEGE 740/30 R

« This catalogue is a facsimile edition of a 1976 Louvre catalogue. 48 images are replaced by photographs that Aëgerter took during three visits at the museum, ‚an artistic quote’. She used a tourist camera and all the pictures she made during these three days.

The well-known catalogue and the exhibited works look so familiar that it takes a while before you realize you find yourself in a cut and pasted-reality. It seems that the future has been incorporated in this book from the seventies, which causes a strange loop of time.“ (http://laurenceaegerter.com/portfolio-item/catalogue-des-chefs-doeuvre-du-musee-du-louvre/ , konsultiert am 28.5.2020)

   

 

Laurence Aëgerter (*1972): An Alphabetical Index of Some of the Stories. - Amsterdam, Laurence Aëgerter, 2009. - 18 ungez. Seite + 1 Faltblatt (6 ungez. S.). – ZI-Signatur: D3-AEGE 740/32 R. – Exemplar Nr. 12/15, von der Künstlerin signiert.

„An Alphabetical Index of Some of the Stories is an artist’s book of photographs of dishes from a Chinese restaurant. In the images, not only the menus but also the hands of the diners were incorporated. Each dish has been recorded in the corresponding menu as if it were the synopsis of a tale told by the respective diner. Something very ordinary, choosing a dish from the menu in a restaurant, is here actually lifted to the higher level of an autobiographical story such as ‘The tale of the German bodyguard who never had to fight’ or ‘The tale of the cloud of soap’. This work is an homage to Georges Perec.

The low status of a menu is an invitation to cross borders for Aëgerter, just as the high status of an iconic work of art.“

(http://laurenceaegerter.com/portfolio-item/an-alphabetical-index-of-some-of-the-stories-book/ , konsultiert am 28.5.2020)

 

Laurence Aëgerter (*1972) / Ronald van Tienhoven (*1956): Tristes Tropiques: illustrations hors texte. - Paris : Éditions Filigranes, 2011. - 2 Bde. in Plastikumschlag (jeweils 56, 56 ungezählte Seiten). ZI-Signatur : D3-AEGE 740/40 R. - Exemplar Nr. 760/1000.

« The images from the seminal publication Tristes Tropiques by the French cultural anthropologist Claude Lévi-Strauss are the source of this project. These photographs of Brazilian tribes were re-enacted 80 years later in Beesterzwaag, a village in the Dutch province of Friesland. This project was realised in close collaboration with the inhabitants of Beetsterzwaag (NL). This project resulted in an artist’s books and a series of autonomous photographs.

Using this ‘counter exploration’ through space and time, the continuity of human expression and cultural exchange is emphasized. »

(http://laurenceaegerter.com/portfolio-item/tristes-tropiques-book/ , konsultiert am 28.5.2020)

     

Laurence Aëgerter (*1972): Cathédrales. - Paris, RVB Books, 2014. - 244 ungez. S. -  ZI-Signatur: D3-AEGE 740/52 R

« Cathédrales is an artist’s book based on a spread of the cathedral in Bourges from a book published in the 1950s by the ministry of tourism to promote spiritual architecture in France. Aëgerter photographed this image over 100 times to capture the shadow of the window in her studio as it gradually covered the reproduction until the cathedral vanished into darkness.

The meditative process and the slow passing of time is incorporated in physicality of the work; the size of the publication determines the pace to turn the pages, requiring a degree of concentration that confronts the reader with their own understanding of time.

Through her interaction with existing material such as encyclopedias, documentary photographs and art reproductions, Aëgerter intervenes in the perception of her subjects and challenges traditional structures of knowledge. »

(http://laurenceaegerter.com/portfolio-item/cathedrales-book/ , konsultiert am 28.5.2020)

 

 

Laurence Aëgerter (*1972): Meer vreugde met ... kamerplanten: soorten, groei, zorg. - Haarlem, [Het Dolhuys], [2015]. - 63 S. - ZI-Signatur: D3-AEGE 740/56 R

„Care is an essential necessity in relation to human well-being – both in receiving and providing it.

Against the background of the isolation cell of the closed department of a psychiatric clinic (Westerpoort, Bennebroek, GGZ inGeest), patients and staff pose indistinctly  in front of the camera with the plant of their choice.

MEER VREUGDE MET KAMERPLANTEN is part of LEVIATHAN, a project initiated by the Dolhuys Museum, national museum of psychiatry and the mind, Haarlem.“

(http://laurenceaegerter.com/portfolio-item/meer-vreugde-met-kamerplanten/ , konsultiert am 28.5.2020)

 

 

Laurence Aëgerter (*1972): Photographic treatment©: Daily photo dose. - Stockport, England, Dewi Lewis Publishing, 2017. - ZI-Signatur: D3-AEGE 740/65(1.2.3.4.5 R

Photographic Treatment © consists of a series of five books, Daily Photo Dose 1, 2, 3, 4 and 5, each with thirty black and white photographic diptychs collected and edited by Laurence Aëgerter.

Conducted in collaboration with neurologists, gerontologists and psychologists, the project aims to provide an image-based therapeutic tool to improve the well-being of senile dementia patients.

While dementia can’t be cured, the ways that we care for people with the disease can be improved, and that is what Aëgerter is seeking to do with this series. Brain stimulation is especially important for individuals suffering from the adverse effects of dementia, as it has proven to be helpful in slowing down the process of brain degeneration, according to the brain plasticity principle ‘Use It or Lose It’.

It is Aëgerter’s belief that pairing images is a powerful strategy to stimulate brain activity. The process of recognising connections between two images engages specific cognitive functions, involving associative creativity and fantasy.
Photographic Treatment © also seeks to improve the well-being of individuals with dementia through the social interaction they have with their caretakers in the process of looking at the photographs and making connections.
The series is an art project, but it was also a finalist for an innovation care award in the Netherlands, confirming its integration within specialised scientific criteria accepted by experts in the field of caregiving.

Website dedicated to the project :  www.photographictreatment.com

(http://laurenceaegerter.com/portfolio-item/photographic-treatment-2/ , konsultiert am 28.5.2020)