Aleksander Musiał // Immersion: classical reception and Eastern European transformations of hygiene architecture, ca. 1600-1830
Projektbeschreibung
In meiner Dissertation untersuche ich die Bäderarchitektur des achtzehnten Jahrhunderts in Osteuropa und ihre transkontinentale Auswirkungen. In dieser Zeit erfuhr die Region dank eines Netzwerks von Künstlern, welche in Russland, Polen-Litauen und dem Habsburger Reich tätig waren, eine beispiellose Entwicklung der hygienischen Infrastruktur. Osteuropäische Bäder, deren Formen und Funktionen gleichzeitig an osmanische und griechisch-römische Vorbilder erinnern, offenbaren die ideologischen Spannungen, die innerhalb der russischen und polnisch-litauischen Gesellschaften auftraten, als sie ihre schwankende Position zwischen dem Orient und dem Okzident einnahmen. Meine Untersuchung von Zeichnungen, Strukturen und ihrer Rezeption wird die Entstehung des modernen Hygienekonzepts erklären.
My dissertation explores eighteenth-century bathing architecture in Eastern Europe and its impact across the continent. During this period, the region witnessed unprecedented developments in hygiene infrastructure, thanks to a network of artists active in Russia, Poland-Lithuania, and Habsburg Empire. Eastern European baths, whose forms and functions simultaneously evoked Ottoman and Graeco-Roman counterparts, reveal the ideological tensions that surfaced within Russian and Polish-Lithuanian societies as they negotiated their fluctuating positions between the Orient and the Occident. Based on the close study of drawings, structures, and their reception, my analysis of this little acknowledged contribution will shed light on the emergence of the modern concept of hygiene and the new bodily models it generated.
[Franciszek Smuglewicz &Vincenzo Brenna (inv.), Marco Carloni (sculp.), Room 25 with Judgment of Paris Sculptural Group, coloured etching in Ludovico Mirri (ed.), Vestigia delle Terme di Tito e loro pitture interne (Rome, 1776), National Museum in Warsaw, Poland]